Významnou část loňského roku jsem pobýval v Rakousku. Během této doby jsem najel po rakouských dálnicích přibližně 10 tisíc kilometrů. Často jsem potkával úseky s omezením rychlosti (nejčastěji na 100 km/h) označené doplňkovým nápisem IG-L. Ač to může znít zvláštně, většinou jsem měl po návratech z výletů jinou zábavu, než googlit, co tento nápis znamená.
Letos při návratu z rakouských Alp (ze střediska Wagrain, které mimochodem doporučuji navštívit) jsme opět potkali několik úseků s rychlostním omezením a zkratkou IG-L.
IG-L znamená v němčině Immissionsschutzgesetz Luft. Volný překlad je, že vzduch je v takovém stavu, že ho je potřeba chránit proti dalším imisím. V principu to znamená, že vzduch je znečištěný nad normu, kterou udává zákon, a tak musí být na dálnicích dočasně snížená rychlost ( = auta produkují méně škodlivin). Pokud také překročíte rychlost na těchto úsecích, může být pokuta vyšší, než obvykle.
Osobně by mě zajímaly výsledky měření škodlivin ve vzduchu, když je IG-L aktivní a zda omezení rychlosti u osobních aut (nákladní většinou nejezdí rychleji než 100 km/h) má aspoň minimální vliv a jak je to v porovnání s německými dálnicemi, kde je běžně jezdí rychlostmi dvojnásobnými (přikládám obrázek z minulého týdne).
Dík za osvětlenou, dělám tu už čtvrtým roem a až dnes jsem si to vzpomněl vygůglit. Musím k tomu ale přidat jednu perličku, jak vyfotili v této zóně řidiče Tesly Model S jak jel 130 km/h a dali mu pokutu